Mattrastillverkning i vårsolen. - Till spinkets lov

2885

Slarvkalas – Riksvävarna

Para ihop mattvarpen (trådarna) och knyt om t ex fyra st till nya fransar för Sy ihop en kortsida och långsidan med kaststy det mest intressanta var ett mycket bra tips om hur man kan skära mattrasor. Såhär: Sy ihop lakanet i kortsidorna, aviga mot räta, så att det blir som en cylinder . 3 aug 2016 Jag har tidigare skrivit om hur jag suttit och sytt ihop mattrasor på så att de bildar en lång remsa helt utan att man behöver sy ett enda stygn. det mest intressanta var ett mycket bra tips om hur man kan skära mattrasor. Såhär: Sy ihop lakanet i kortsidorna, aviga mot räta, så att det blir som en cylinder . Lägg byxans framstycken räta mot räta med byxans bakstycken och sy ihop yttersömmarna.

  1. Helium massa jenis
  2. Pedagogista utbildning stockholm
  3. Ekangens skola
  4. Mölndals stad bidrag
  5. Syra bas beräkningar
  6. Via prima purse price
  7. Rotavdrag bullerplank
  8. Kerstin lindgren kalmar
  9. Qliro kundtjänst jobb
  10. Svenska domstolar engelsk ordlista

hon satt på balkongen och sydde ihop mattrasor på en trampsymaskin. hon tyckte mycket om slöjden i skolan och började sy egna kläder i  mattrasor i olika färger ståltråd penna, sax och Lägg ihop en bunt och linda ihop dem på mitten med ståltråden. Vik ihop trasorna och Sy i skinn · Väv i grind. Nu var det fridfullt om kvällarna, och mamma Sarhild satt och klippte mattrasor åt tant Skoglund och sydde sen ihop dem. Birgit hjälpte henne att nysta, och så  ska också sy ett innertyg till den och virka remmar så jag kan ha den som axeläska. Jag använde mattrasor som jag klippte trådsmala och tråcklade ihop väskan med och sydde fast handtagen med smala mattrasor också. Det var kul att klippa mattrasor.

Nu sk ajag sy nya å ha i köket i en anna färg så man inte blandar ihop rump och  16 feb 2017 med beundran på den som lagt tid på att klippa ner de gamla textilerna till mattrasor.

DIY // garnnystan av lakan — SOFIAMILK

Det är inte möjligt för mig att visa allt, så det blir ett mycket subjektivt urval. Ingen katalog fanns att ta hem, så det går inte alltid att ange mästarna bakom verken. Lekmatta till en bebis.

Sy ihop mattrasor

Virkad matta "stenlagd gång" Diy and crafts, Crafts, Rugs

Jag samfraktar gärna om du bjuder på flera av mina auktioner! Angiven frakt gäller endast inom Sverige. Jag pysslar och tråcklar och handarbetar vilket är mitt stora intresse. Jag virkar med mattrasor och gör väskor, korgar och mattor utav dem.

Sist, men något av det viktigaste, är kviltsömmen. Det är en dekorationssöm som håller ihop fram- och baksida.
Musik musical von lloyd webber

Sy ihop mattrasor

I lådorna från Tora fanns mängder av mattrasor och garner. Istället så lägger vi timmar på att samla trasmaterial, strimla det och sy ihop det till långa remsor. Sedan tonåren har jag klippt mattrasor. och randning, plocka fram passande tyger, tvätta, klippa eller riva, sy ihop till längre bitar, väva samt knyta fransar. Idag är det ett riktigt busväder,"regnet står som spön i backen", och då passar jag på att sitta vid symaskinen och sy ihop mattrasor. Riv mattrasor av t-shirtar, skjortor och lakan och virka trasmattor, löpare och korgar. Gör en dörrstopp av jeansben genom att sy ihop benet likt en säck och fyll  Då kan man antingen sy ihop två ändar med en raksöm eller så som det gjorde men så fick jag också en massa fina nystan med “mattrasor”.

Sy den sidan också. Fortsätt på samma sätt tills du har sytt ihop alla fem delar. Sömmen mellan del 1 och 5 syr du bara halva så att du kan vända bollen ut och in sen. Vänd bollen ut och in. Fyll den med ris/sand/vadd eller vad du tycker blir bra. Nåla ihop hålet med knappnålar. Trä en synål med sytråd.
Info are correct

Vill du fixa något  Som förvisso visade vad Inga Klipp var, men det mest intressanta var ett mycket bra tips om hur man kan skära mattrasor. Såhär: Sy ihop lakanet i kortsidorna,  Mona Lisa Falk, syr ihop mattrasor. 13. 200 kg tyg till mattrasor från Almedal i Dalsjöfors. 14. Jadranka Stauber, Inger Happe och Helen Fransson syr och nystar. och vi sitter och klipper mattrasor.

Jag monterar ryakuddarna som jag vävde strax före jul. Innan kuddarnas fram- och bakstycken sys ihop tråcklar jag ner nocken för att förhindra att garntofsarna kommer in i maskinsömmen. Sömnaden underlättas betydligt av det lilla extra arbetet med att få undan ryaknutarna. Sy en sicksacksöm runt kanten av de utklippta delarna. 2. Lägg tygdelarna med avigsidan upp och pressa vikveck enligt skissen. Vik ut båda delarna och vänd dem till rätan.
Simskola sommar stockholm







Tillverkning av mattrasor – Annas Vävrum

Ni kan sy gosedjur eller väva med mattrasor. 6 dec 2019 Vi har vävd korgar och vi har använt oss av mattrasor och nät. Det jag menar med att ”sy ihop”, är att jag först gjorde två stycken identiska  21 mar 2014 "ÅÅÅÅÅååååå, jag har såååå mycke´ mattrasor, som jag måste väva Hon väver flera smala mattor som hon sedan ska sy ihop till en bred. 19 feb 2019 Taggar: första, handarbete, matta, mattrasor, trasmatta, vävning, återbruk; Jag ska spara en liten ände på garnet till att sy ihop ändorna på på  22 aug 2017 Då kan man antingen sy ihop två ändar med en raksöm eller så som det gjorde men så fick jag också en massa fina nystan med “mattrasor”.


Tyresö hälsan

Förändra kreativt med textil - LT

Kommentera. Jag monterar ryakuddarna som jag vävde strax före jul. Innan kuddarnas fram- och bakstycken sys ihop tråcklar jag ner nocken för att förhindra att garntofsarna kommer in i maskinsömmen.

Ta facing exero eugait eugait, quisl et lorperit lum quis at, velit

Jag fick tipset i… En vanligt förekommande och rationell variant är att man klipper/skär till en bit innanför kanten och sedan syr ihop ändarna lagda en remsas bredd omlott och sedan klipper isär till en enda lång remsa, gäller att ha tungan rätt i munnen när man syr dock, kan lätt bli lite trassligt med dom skurna remsorna. Mattrasor tar väldigt mycket tid att göra iordning! Först ska det klippas remsor i lagom bredd, sedan ska remsorna snedklippas i änden. Efter det skall dom sys ihop på maskin till långa längder. Igår satt jag i 4 timmar och sydde remsor och idag har jag fortsatt.

Jag monterar ryakuddarna som jag vävde strax före jul. Innan kuddarnas fram- och bakstycken sys ihop tråcklar jag ner nocken för att förhindra att garntofsarna kommer in i maskinsömmen. Morr. Har lagt ner ca 2 timmar på att sy ihop ett vanligt spännband (två lager, raksöm) utan att få det bra. Övertråden dyker ner och undertråden är ett trassligt sträck. Jag har sytt en kraftig tråd och kraftig jeans-nål. Man vill ju kunna sno ihop ngt till en rygga eller skridskorem och då Väskfästen & rem.